Ät dig frisk?

  2012-05-19 / 21:27:31 / Träning och hälsa /
Kom nyss hem från en PowerWalk på 30 min och har precis gjort 200 situps. Känner mig duktigt. :)
Har bara läst 70 sidor i Andreas Eenfeldts Matrevolutionen - Ät dig frisk med riktig mat och känner mig redan chockad och lite smått äcklad. Det är lite konstigt egentligen, för det han skriver är ju inget nytt. Han menar att man inte ska äta för mycket kolhydrater, eftersom våra kroppar inte är gjorda att äta sådan mat.

Det här gjorde mig extra berörd:
"Vet du hur mycket blodsocker allt ditt blod innehåller just nu totalt sett? Runt fem gram. En tesked druvsocker. Det är allt, upplöst i dina runt fem liter blod, om du är frisk. Men det kan ändras. Blodsockret hålls normalt inom fasta gränser. Det stiger aldrig mycket efter att vi ätit, högst runt 50 procent hos friska. Högre blodsocker kan nämligen skada blodkärlen... Äter du en stor tallrik pasta, ris eller potatis kan över hundra gram druvsocker forsa ut i ditt blod. Ditt blod som bara ska innehålla fem gram åt gången."

Usch och fy. Vilka mängder är det inte då som forsar ut i min kropp då jag vräker i mig en påse med chips eller godis? Jag vill inte ens tänka på det.


Hannah

Usch vad otäckt. Jag har velat köpa den boken ett bra tag nu. Ska genast ta tag i saken!

2012-05-20 @ 19:18:29
URL: http://gingertea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious